Maciej Lewenstein simulagailu kuantikoetan adituak ireki ditu "IKUR Hitzaldi Kuantikoak" Bilbon

2023 Mai 9

Fisikari ospetsuak hitzaldia emango du maiatzaren 17an Azkuna Zentroan

Irudiaren Kreditua: ©ICFO / V. Montero

IKUR Hitzaldi Kuantikoak

Simulagailu kuantikoen hurrengo hamarkada
Maciej Lewenstein, Fisikaria, Institut de Ciències Fotòniques (ICFO)

Noiz: 17/05/2023 19:00
Non: Bastida Aretoa– Azkuna Zentroa – Bilbao
Hizkuntza: Ingelesa / Aldibereko Itzulpena: euskarara eta gaztelaniara
Sarrera librea

Simulagailu kuantikoak teknologia kuantiko emergente bat dira, materialen zientzia, medi-kamentuen aurkikuntza eta kimika bezalako eremuak iraultzeko gaitasuna duena, aurkikuntza zientifikoen eta berrikuntza teknologikoaren aro berri bati bide emanez.

Simulagailu kuantikoek dituzten sistema kuantiko konplexuak modeliza ditzakete ohiko ordenagailuen gaitasunak nabarmen gaindituz. Hori dela eta, tresna ezin hobea izango dira material berriak garatu, erreakzio kimikoak optimizatu edo oinarrizko partikulen dinamika deskribatzen duten ekuazioak ebatziz unibertsoaren sekretuak argitu nahi dituzten ikertzaileentzat.

Ordenagailu kuantiko unibertsalak iritsi aurretik ere, aurrerapen esanguratsuak espero ditzakegu simulagailu kuantikoei esker zientziaren eta teknologiaren hainbat arlotan. Potentzia handitu eta haren erabilera orokortu ahala, simulagailu kuantikoek zientziaren hainbat alorretako ikerlarien arteko lankidetza sustatuko dute, eta horrek lehen ezinezkotzat jotzen ziren aurkikuntza eta aurrerapenak ekarriko ditu.

Maciej Lewenstein (Varsovia, 1955) fisikari ospetsua da, eta ekarpen garrantzitsuak egin ditu hainbat eremutan, hala nola optika kuantikoan eta informazio kuantikoan. Gaur egun, hogeita bost zientzialariko talde bat zuzentzen du, Kataluniako Institut de Ciències Fotòniques (ICFO) institutuko ICREA ikerketa-irakasle gisa. Hitzaldi honetan, simulagailu kuantikoen etorkizuna eta ikerketa zientifikorako eta aurrerapen teknologikorako aukera liluragarriak aztertuko ditu.

Lewensteinen ekarpen garrantzitsuenetako bat atomo ultra-hotzen bidezko simulazio kuantikoa da. Haren lanak frogatu du gas atomikoak erabil daitezkeela, bestela, ordenagailu estandarrentzat trataezinak izango liratekeen sistemen gorputz askoren dinamika kuantikoa imitatzeko. Informazio kuantikoaren arloan ere ekarpen garrantzitsuak egin ditu, batez ere gurutzaketaren teorian.

Lewensteinek seiehun artikulu eta sei liburu baino gehiago argitaratu ditu, eta hainbat sari jaso ditu, hala nola Nauki Polskiej Fundazioaren "Nobel poloniarra" saria, Optika Kuantiko eta Elektronikoko EPS saria eta Willis Lamb saria. Poloniako Zientzia Akademiako atzerriko kidea eta Europako Akademiako kidea da. Hiru ERC Advanced Grants ere jaso ditu, eta “Highly Cited researcher” (ikertzaile oso aipatua) izan da zazpi urtez jarraian, 2014tik 2020ra.

Ikerbasque ikerlari Geza Giedke, Donostia International Physics Center (DIPC), Enrique Rico, Euskal Herriko Unibertsitatekoa (EHU) eta Jean Bernard Bru, Basque Center for Applied Mathematics (BCAM-UPV/EHU) zentrokoa, lider eta adituak dira teknologia kuantikoetan Euskal Herrian, eta elkarlanean jarri dute martxan IKUR Quantum Talks ekimena teknologia kuantikoen oinarriak ezagutzera emateko.

Hitzaldi-ziklo hau Euskal Autonomia Erkidegoko Hezkuntza Sailak sustatutako IKUR Estrategiaren barruan kokatzen da, zeina Plan Osagarrien (PRTR-Cl7.I1) bidez NextGenerationEU funtsen laguntzarekin aurrera atera den.

Hitzaldia streaming bitartez jarraitu ahal izango da DIPCko Youtube kanalean:
tiny.cc/DIPCstreams